Dukaty miejskie są ostatnio modną i atrakcyjną dla wielu miast i gmin formą promocji regionu. Przyciągają one wielu turystów, są ciekawostką dla prasy i innych mediów oraz pomagają w celebrowaniu rocznicy pewnych ważnych wydarzeń. Jest to więc również gratką dla mieszkańców i – w dużym stopniu – dla kolekcjonerów.
Z takiej formy promocji regionu w ostatnich czasach skorzystała również dawna stolica Polski – Gniezno. W ramach upamiętnienia koronacji Bolesława Chrobrego oraz Zjazdu Gnieźnieńskiego miasto wyemitowało swój dukat miejski – Dukat Miejskiego Gniezna 6 Denarów. Moneta ta wyglądała jak jedna z pierwszych monet, wybijanych właśnie przez Bolesława Chrobrego.
Numizmaty gnieźnieńskie zostały wybite w nakładzie zaledwie siedmiu tysięcy pięciuset, w czym pięć tysięcy zostało wybitych w sposób standardowy, natomiast dwa tysiące pięćset rewersem w odwrotną stronę do awersu. Monety te obecne są w obiegu od trzydziestego pierwszego lipca roku dwa tysiące dziesiątego. Można nimi płacić na obszarze Gniezna, w oznaczonych punktach usługowych, do końca lipca roku dwa tysiące jedenastego. Jeden dukat miejski 6 Denarów stanowi równowartość sześciu polskich złotych. Organizatorem emisji dukata miejskiego był Karkonoski Dom Numizmatyczny i to on – między innymi – zajmował się sprzedażą monet osobom chętnym do przyłączenia się do akcji. Jednak to nie jedyna droga, która prowadziła do nabycia monety. Można otrzymać ją również jako formę reszty w wybranych punktach usługowych.
Monety, które były wybijane w srebrze – mające większą wartość i bite z myślą o kolekcjonerach – rozpłynęły się już w pierwszych dwóch dniach sprzedaży 6 Denarów. Zapasy tych włączonych do obiegu stopniały równie szybko. Świadczy to o zainteresowaniu akcją. Taka forma promocji wzbudza u ludzi zainteresowanie. Dlatego miasta i gminy tak chętnie sięgają do tej formy promocji swojego regionu. Samo wzbudzenie ciekawości mediów jest bardzo korzystnym dla władz, ponieważ powszechnie wiadomo, że media są najlepszym źródłem informacji dla wielu osób. Dlatego pojawienie się informacji o emisji dukata miejskiego może być bodźcem dla niektórych osób do odwiedzenia danego miasta (w przypadku 6 Denarów Gniezna).
Podsumowując – 6 Denarów zachęciło wiele osób do odwiedzenia Gniezna. Akcja została rozpowszechniona na tyle, by odwiedziły je osoby z różnych zakątków Polski. Szczególne zainteresowanie wyrazili kolekcjonerzy, którzy pragnęli mieć numizmat w swojej kolekcji. Właśnie dlatego dukaty lokalne są bardzo dobrą formą promocji regionu.
Zdjęcie do artykułu znalezione na stronie Wikipedia.org